Zespół nadpobudliwości psychoruchowej – ADHD

adhdZespół nadpobudliwości psychoruchowej – ADHD

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi rozpoznaje się na podstawie trzech kryteriów diagnostycznych: zaburzenia koncentracji uwagi, nadruchliwości i  impulsywności.

Dziecko z ADHD:

  • nie jest w stanie skoncentrować się na szczegółach podczas wykonywania czynności, popełnia błędy wynikające z niedbałości;
  • często wydaje się, że nie słucha tego, co się do niego mówi;
  • ma trudności ze zorganizowaniem sobie pracy lub innych zajęć;
  • nie lubi, ociąga się lub unika rozpoczęcia zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego;
  • często nie postępuje według instrukcji, nie kończy rozpoczętej czynności;
  • łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców;
  • często zapomina o różnych codziennych sprawach, gubi rzeczy;
  • ma trudności ze spokojnym bawieniem się lub odpoczywaniem;
  • często jest w ruchu;
  • jest nadmiernie gadatliwe;
  • często ma nerwowe ruchy rąk i stóp,
  • nie jest w stanie usiedzieć w jednym miejscu;
  • jest niecierpliwe;
  • często przerywa lub przeszkadza innym,
  • jest hałaśliwe.

Do czynników mogących wpływać nadpobudliwość należą:

– czynniki wrodzone (nieprawidłowości okresu ciąży, porodu, choroby wpływające niekorzystnie na rozwój i dojrzewanie układu nerwowego);

– czynniki środowiskowe (zła atmosfera w domu; nieodpowiednie metody wychowawcze)

Jak postępować z dzieckiem nadpobudliwym ?

  • polecenia powinny być zwięzłe i zrozumiałe, jeśli to potrzebne powtórz polecenie
    i podziel zadania na etapy;
  • umożliwiaj dziecku swobodny ruch, by mogło się wybiegać; zapisz na zajęcia sportowe;
  • znajdź czas dla dziecka, organizuj mu zabawę, miej plan na wypadek, gdyby dziecko zaczęło się nudzić lub niepokoić
  • budź dziecko wcześniej, by zdążyło się umyć i spokojnie zjeść śniadanie, unikaj pośpiechu;
  • korzystaj ze środków pomagających pamiętać o zadaniach: spisów, harmonogramów, budzików;
  • nie przełamuj na siłę uporu dziecka, środki wychowawcze jak kary fizyczne, izolacja, agresja słowna, krzyki mogą wzmagać pobudliwość i doprowadzić do nasilenia objawów;
  • wymyśl konkretny środek zaradczy do każdego obszaru stwarzającego problemy;
  • pomóż dziecku znaleźć własne sposoby radzenia sobie z trudną sytuacją;
  • dawaj dziecku informacje zwrotne, jak postępuje;
  • przy każdej okazji staraj się uczyć dziecko odpowiedzialności;
  • często stosuj pochwały i pozytywne informacje zwrotne.

opracowała: Anna Prendka, psycholog PZPPP w Szamotułach